Afslanken, borrelen en feestjes: dat kan prima!

We zijn opgegroeid met het idee dat als er iets te vieren valt, we mogen ‘zondigen’. Taart, frisdrank, alcohol, zoutjes, etc. allemaal producten met veel ongezonde en dikmakende ingrediënten.

Vroeger kenden we weinig welvaart en was er maar zelden een mogelijkheid om iets te vieren en uit de band te springen. Een feestje vieren was iets om naar uit te kijken.
Tegenwoordig is het anders. Er wordt met grote regelmaat iets gevierd: trakteren op school en kantoor, verjaardagen van familie, buren of vrienden, de 3e helft van sportwedstrijden, pretparkbezoek, vakanties, de vrijdagmiddag borrel, restaurantbezoek en ga zo maar door. We springen min of meer routineus uit de band. Alle voeding die vroeger slechts af en toe gegeten werd is nu regelmatige kost geworden en ons dagelijkse menu door onze leefwijze in hoge mate ‘versuikerd’, ‘vervet’ en ‘ontvezeld’, dus onnatuurlijk en veel te energierijk geworden.

Zoet en vet zijn als energiebronnen voor ons lichaam heel belangrijk. Niet verwonderlijk dat we er daarom instinctief een voorkeur voor hebben. Vroeger kregen we suiker binnen als we fruit aten. Of vet bij het eten van noten en zaden. Maar bij het eten van fruit, noten en zaden kregen we tegelijkertijd ook alle andere voedingsstoffen binnen: vezels, vitaminen en mineralen. Met geproduceerd voedsel (chocolade paashaas, snoep, taart, kaasjes, bitterballen, etc.) is dat niet meer het geval. Het geeft piekbelastingen van suiker, zout en vet. Alle andere gezonde voedingsstoffen zijn eruit gehaald.

Geef je zelf een feestje, dan hebben we wat tips:

Tip 1: zorg dat er gezonde hapjes en/of gerechten zijn.
Een paar voorbeelden:
– kwarktaart gezoet met stevia in plaats van suiker
– een mix van ongezouten noten en zaden,
– olijven, dadels, vijgen, rauwe bloemkool en zontomaatjes met zelfgemaakte yoghurt dipsaus of tzatsiki,
– vers fruit,
– (gerookte) vis, etc..
Is dit lijstje niet naar je smaak dan is er altijd nog google, zoeken naar ‘gezonde snack, feest, hapjes’ geeft al gauw keuze genoeg voor 10 feestjes!

Tip 2: Wijk niet af van je normale eetpatroon.
Blijf bij je normale eet- en drinkgewoontes. Neem je normale ontbijt en lunch. Als je overdag te weinig eet is de kans groot dat je ’s avonds op het feestje gaat compenseren, en dat is een mooi woord voor ‘te veel eten’!

Tip 3: Doe aan extra bewegen.
Links of rechtsom eet of drink je tijdens feestjes toch altijd meer dan je normaal doet. Afslanken is even geparkeerd. Dat is helemaal niet erg, geniet ervan, en zorg dat je gewoon wat meer beweegt: wandelen, fietsen, extra sportschool sessie, etc.. Het geeft ook een gezond gevoel, waardoor je automatisch minder zin hebt in ongezonde dingen. En blijf flink water drinken, minstens 1,5 liter.

Tip 4: het besluit
De laatste tip is tevens de belangrijkste. Besluit nu gewoon dat je tip 1 tot en met 3 gaat uitvoeren. Het besluit is de basis van alles wat je wil bereiken, en dat geldt ook voor afslanken, gezond eten en drinken.
Neem het besluit, schrijf het op, hang het aan de koelkast en wees alert wanneer je sabotage stemmetje in je hoofd begint met: ‘ach, eentje kan wel’, ‘morgen gaan we weer normaal doen’, ‘anders ben ik niet gezellig’. En voel je dat het stemmetje gaat winnen, vraag je eens af wie er eigenlijk de baas is in je leven.

Tip 5: wil je een steuntje in de rug
Veel mensen weten het eigenlijk allemaal wel, maar doen het niet als puntje bij paaltje komt. Er is iets meer voor nodig. En daar gaat Nooit Meer Overgewicht nu juist over: doen wat je weet en dealen met je sabotagegedrag.
Gebruik onze hulp, maak het jezelf makkelijker en wordt lid voor 3 maanden.

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *