Reclames maken dik!

Reclames maken dik? Ja zeker! Door reclames worden mensen aangezet hetzelfde (ongezonde) gedrag te vertonen als de sporthelden en BN’ers in de reclames. We willen zijn zoals zij, we willen erbij horen, niet afwijken.

ster-blauw-tv-winacties

Reclames zijn misleiding
We weten natuurlijk al lang dat we gefopt worden met reclames. Maar het loopt tegenwoordig de spuigaten uit. Reclames zijn inmiddels namelijk zorgvuldig uitgekiende visuele computerproducties. Niets is meer zoals het lijkt. Mensen die de hoofdrol spelen in reclames bestaan niet. Ze zijn allemaal aangepast aan een ideaalbeeld, ge-photoshopt. In Engeland is een cosmeticamerk zelfs zwaar beboet, omdat het een bekende Hollywood actrice zo had ‘gephotoshopt’ dat er geen rimpel meer te zien was, zogenaamd dankzij hun crème. Pure misleiding!

Waarom worden we gefopt?
Oke, maar iedereen weet toch dat reclames onzin vertolken? Hoe kan het dan dat we er toch elke keer weer intrappen?

Ik licht een stukje van de sluier op: Ons brein werkt deels bewust en deels onbewust.
Het bewuste deel denkt na en is kritisch (“klopt dat wel?”) en het onbewuste deel zorgt voor het gedrag van alledag, dat wat we op de automatische piloot doen. En dat stuk neemt alles klakkeloos aan en voert simpelweg uit (“Echt waar? Dat wil ik!”).

Het onbewuste gedrag wordt aangestuurd vanuit het instinct.
In ons instinct is het hele verleden van het dierenrijk opgeslagen. Het was bijvoorbeeld 100.000 jaar geleden erg gevaarlijk om ‘niet tot de groep te behoren’, en ‘afwijkend gedrag te vertonen’. In z’n of haar eentje kon een mens in het oerwoud of op de prairie niet overleven. We hadden de groep nodig. Deze wijsheid staat nog steeds in ons (onbewuste) geheugen gegrift en dus gedragen we ons daarna.

Instinctief en onbewust volgen we het gedrag van de groep en de rolmodellen in de reclames om erbij te horen, er niet uitgegooid te worden. Voorbeeldje? Alle hypes op het gebied van mode, telefoons, taal, afslanken (haha..) en dus ook voeding.

Gevolgen van reclame.
Ons onbewuste gedrag heeft tot gevolg dat we o.a.:
• streven we naar een ‘modellengewicht’ en ‘-uiterlijk’,
• eten en drinken wat BN’ers ons voor houden (vaak dikmakende industriële voeding – rommel dus),
• onze kinderen al van jongs af leren dat ‘leuk, lekker, gezellig’ hoort bij ‘snoep, frisdrank en koek’,
• geloven dat de ‘man of vrouw in witte jas’ de waarheid verteld,
• dus geloven dat voedingskeurmerken ‘gezondheid garanderen’ terwijl ze vooral bedoelt zijn om de verkoop te stimuleren!
• gefrustreerd en gestresst raken door al die onbereikbare schoonheidsidealen!

Dus reclames leiden in veel gevallen tot stress, frustratie, slechte voedingsgewoontes en ook tot overgewicht…..!

hamburger en slank

Een tegen-reclame.
Conclusie: bij afslanken is het dus belangrijk eens goed te onderzoeken wat je allemaal (over jezelf) bent gaan geloven en hoe je dan regeert. Bijvoorbeeld:
– op welke momenten wil je erbij horen en wat doe je dan? (meeroken, snoepen, drinken?)
– hoe reageer je op dagelijkse frustraties en stress? (ontspannen door wat lekkers eten?)
– geloof je dat chocolade eten en prachtig slank zijn (zoals dat super model) samen gaan?
– of dat zoete sportdrank drinken de dorst lest en bijdraagt aan een atletisch lichaam (dat het model heeft gekregen na 25 uur per week trainen gedurende 5 jaar)?
– wat kies je (on)bewust in de supermarkt? Het bekende merk?
– wil je eigenlijk lijken op BN’ers?
– denk je af en toe: “dat gaat mij niet lukken, daar ben ik niet slim / goed / sterk genoeg voor”?

Ons door reclame geboetseerde zelfbeeld saboteert dus onze acties om gewicht te verliezen. Van die sabotage moeten we af!
En dat begint met jezelf ervan bewust te zijn dat iedereen, en dus jij ook (!) slachtoffer bent van al die opgedrongen ideeën. Je kunt vanaf nu gaan opletten bij het boodschappen doen. En op feestjes. En ’s avonds voor de tv. Stop je onbewuste, automatische gedrag. Je zal zien dat het afslanken meteen begint!

Gegarandeerd succes!
OK, opletten, dat is makkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik …. Maar het is wel nodig om blijvend je ideale gewicht te houden. Als je nu toch denkt: “dat ga ik alleen niet volhouden’ of ‘mijn ingesleten patronen zitten te diep’, dan is er ook nog hoop, zelfs een oplossing.

Doe mee met het Nooit Meer Overgewicht programma om een gezond gewicht te bereiken! Met aandacht voor al die misleidingen en onhandige gewoontes, 12 weken lang coaching.

En als je NU start beloven we ook dat je na die 12 weken rimpelloos bent en blijft, dat je maatje 34 of 36 hebt, een strak gespierd lijf, terwijl je elke avond zonder gevolgen gezelschap hebt van een doos heerlijke chocolade, fruitige champagne en je nieuwe ‘Sex in the city’ vriend(in). En nu tijdelijk ook nog 35% korting…. ik zeg doen!

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *