Suiker is net zo verslavend als cocaïne!

Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Onze hersenen reageren op suiker op dezelfde manier als op cocaïne!

Voedingsproducenten weten dat ook. Sterker nog, ze doen buitengewoon veel onderzoek naar de smakelijkheid van hun producten. En ze bedoelen met smakelijkheid niet een ’aangename smaak’, maar het vermogen van die voeding om de eetlust te prikkelen en ons ertoe aan te zetten meer te eten!

Genotpunt
Die zelfde voedingswetenschappers hebben aangetoond dat er een ‘punt’ bestaat waarop we voeding het lekkerst vinden en er het meest van eten. Dat punt, ook wel ‘bliss point’ of genotpunt genoemd, komt overeen met een bepaalde verhouding (en hoeveelheid) suiker, vet en zout.

Producenten zorgen er voor dat hun producten zo dicht mogelijk het ‘genotpunt’ benaderen. Dan vinden we hun producten namelijk het lekkerst en eten we er meer van, zelfs als we geen honger hebben!

Elk product dat bereid wordt in een fabriek is ontworpen om zo lekker mogelijk te smaken. En dus hebben ze er suiker, vet en zout aan toegevoegd in die bewuste ideale verhouding. Ook als je dat niet verwacht.

Een voorbeeld
Salades uit de supermarkt – de groente basis van de salade is OK, maar wel is er kaas, spek of croutons (vet + zout) aan toegevoegd en de dressing is een saus vol met suiker, zout, kunstmatige geur-, kleur-, en smaakstoffen. Hoezo gezond eten?

Een voorbeeldenlijst kan erg lang worden, maar hopelijk is de boodschap duidelijk: industrieel bereide voeding is ontworpen om je er (te) veel van te laten eten. En wist je dat die zelfde producenten ook afslankproducten op de markt brengen??

Onze hersenen en suiker
Maar hoe kan het nou dat we zo sterk reageren op die combi van smaken. Wel, zoals boven beschreven triggert suiker (net als cocaïne) de hersenen. Vanaf het moment dat we zoet proeven gaat er een serie van (zenuw)impulsen naar en door onze hersenen die het lichaam ervaart als een goed gevoel, een beloning. Pijn en stress kunnen zelfs minder worden.
Het eten van veel suiker/vet/zout zorgt er dus voor dat je een proces in gang gezet wordt dat te vergelijken is met een drugsverslaafde die een shot neemt. Je verwent jezelf, je voelt je goed en als bonus worden andere (vervelende) emoties nog weggedrukt ook.

Daarnaast hebben de onderzoekers nog ontdekt dat er ook nog andere redenen zijn waarom we iets lekker vinden. En dat heeft te maken met cues, prikkels van onze zintuigen, onze ogen, maar vooral in de mond. Die worden veroorzaakt door b.v. textuur, bite, visuele vorm en soort smaak. Een nieuw ijsje heeft een krokante buitenkant (bite), binnenin luchtig ijs (textuur) dat zeer veel suiker en vet bevat (zoet+ vet) en uiteraard ook nog langzaam en zeker niet te snel smelt (smaakervaring).

Geproduceerde voeding is ontworpen om aan al die eisen te voldoen, zodat we er (te) veel van eten. Zo simpel is het. Als we nou ook nog met een groep zijn is de (eet) boot helemaal aan, want het blijkt dat we in goed gezelschap tot 40% meer eten.

Worse case scenario
Het worse case scenario is dus: In goed gezelschap gezamenlijk een slechte ervaring proberen te vergeten in een omgeving waar onbeperkte hoeveelheid industrieel bereide voeding (inclusief alcohol) aanwezig is.

Waar en wanneer begeef jij je in zo’n situatie??? En kan je jezelf dan in toom houden?
Nee?
Dan is Nooit Meer Overgewicht de reddende engel! Meld je aan voor een onafhankelijk leven!

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *