Ze zeggen dat er gif in onze voeding zit, wat nu?

We krijgen uit verschillende invalshoeken informatie over ongezonde of zelfs giftige stoffen die in onze voeding voorkomen.
De tip die meestal volgt is: lees de ingrediëntenlijst op de verpakking en zorg dat je alle hieronder opgesomde stoffen vermijdt. Er volgt dan een lange lijst met stoffen, die niet thuishoren in voeding en al helemaal niet in gezonde voeding: kunstmatige zoetstoffen (aspartaam, sucralose, etc.), BPA (chemische stof in bijna alle plastic voedselverpakkingen zit), pesticiden residuen, fructose-glucosesiroop (een veel gebruikte ‘chemische’ vloeibare suiker die in verband staat met obesitas), kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen (bv. E621 / glutamaat / MSG) en ga zo maar door.

Lijstjes van bedreigingen
Deze lijst is schier eindeloos, maar als je echt verdiept in de toxicologie van het leefmilieu dan is er meer, veel meer! Er zijn nog andere lijsten van toxische verbindingen of omstandigheden, waar we ook aan worden blootgesteld. En die ook in verband gebracht worden met gezondheidsissues.
Deze lijsten hebben betrekking op blootstelling via o.a. bouwmaterialen, kleding, huidverzorgingsproducten, leven in stedelijke gebieden, deelname aan het (vlieg) verkeer, mobiel communiceren, microbiologische (vakantie) dreiging, bijwerkingen van medicijnen, klimaatverandering, computergebruik, etc..
Zaken die moeilijk te vermijden zijn, al doe je nog zo je best! Zo’n overmaat aan bedreigingen leidt bij ons mensen gemakkelijk tot een ontkennende houding: ‘wat kan ik doen, er is zoveel mis, het zal mijn tijd wel duren.’

De ergste van allemaal
Maar onbewust heeft het zeker zijn uitwerking via de belangrijkste toxische impact in ons leven: stress! Deze factor staat zelden op lijstjes, omdat stress een natuurlijk verschijnsel is. Echter, wij mensen hebben wel invloed op de tijdsduur van de stress. En hoe langer de stress duurt, hoe giftiger de uitwerking. Daar kan geen aspartaam tegenop.


Dus doet de vraag zich voor? Wat moeten we met al die lijstjes? Negeren? Dat lijkt onverstandig. Centraal stellen? Dan levert de lijst zelf al veel stress op! Zo is bijvoorbeeld bekend dat geheelonthouders door verkramping over de bedreigingen van het leven (stress) ook een stuk korter leven dan degene die matigheid betrachten, het middenpad volgen.

Mijn persoonlijke levenshouding
Mijn dagelijkse aanpak is daarom gebaseerd op die laatste houding: Focus op een aantal zaken die je nu belangrijk vind en waar je zelf daadwerkelijk invloed op hebt. Als een onderwerp je aanspreekt, probeer het uit en ervaar wat het je brengt. Behoudt het goede en laat het andere. Alertheid is een belangrijk instrument.

Mijn praktische (voedings)suggesties:

  • Lees informatie uit verschillende bronnen
  • Drink dagelijks 2 l gefilterd water / groene thee
  • Ondersteun het natuurlijke reinigend vermogen van het lichaam door veel verse groente, superfoods en fruit te eten
  • Koop zoveel mogelijk biologisch voedsel
  • Lees bij bereide voeding de ingrediëntenlijst op de verpakking en maak dan een keuze
  • Wees matig met smaakmakers als suiker, vet en zout
  • Ontspan dagelijks met zaken als bewegen, sporten, meditatie, sauna, yoga, niets doen of gewoon diep inademen
  • Zorg dat conflicten zo snel mogelijk uit je leven verdwijnen, maak het goed of vergeef jezelf en anderen voor domme dingen
  • Doe een paar keer per jaar een vasten- of detox-dag
  • Wees vriendelijk voor jezelf en anderen

Wat wil jij?
Wil je ook een vergelijkbare manier leven, maar vind je het lastig om daar zelf mee te beginnen of om het vol te houden? In het ‘Nooit Meer Overgewicht’ programma besteden we wekelijks gestructureerd aandacht aan al die suggesties. En zelfs tegen diepe stress en de invloed van al die voedsel- en milieutoxines hebben we een totaal nieuwe en zeer innovatieve resonantie oplossing (check de video rechtsboven aan de pagina)!
Benieuwd naar wat het inhoudt? Kijk ook eens op deze webpagina.

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *